Inburgeren - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Jur - WaarBenJij.nu Inburgeren - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Jur - WaarBenJij.nu

Inburgeren

Door: jurgerris

Blijf op de hoogte en volg Jur

26 Mei 2011 | Malawi, Zomba

Welkom,

Deze site begin ik steeds minder vaak voor me te zien, sorry daar voor. Ik leef iig nog steeds.

Laat ik beginnen wat ik in het weekend van 14-5 heb gedaan. In dat weekend zijn we naar Liwonde National Park gegaan om wat beestjes te spotten. Het was erg mooi maar helaas begin ik een beetje verwend te worden met dieren spotten want in Zambia en in mijn dag trip naar Botswana had ik veel meer gezien maar het was nogsteeds erg mooi. En behalve het park heb ik ook een leuke tijd met mijn mede Nederlandse vrijwilligers gehad. Het is altijd leuk om ze te zien in het weekend.
In het weekend heeft mijn project genoot Diana haar voet bezeerd, hier door kon ze het hele weeked alleen maar liggen of zitten. Na het weekend is ze bij de regio coordinator blijven slapen om dat ze daar een normale wc had en boven het gad in de grond kon ze haar behoefte niet doen. Ze is die dagen ook naar het prive ziekenhuis in Blantyre gegaan voor foto's daar kwamen ze tot de conclusie dat het gebroken was en dat het misschien geopereerd moest worden. Daarom heeft Diana een terug vlucht geboekt voor donderdag. Dat betekende dat ik sinds maandag de enige mzungu(blanke) was in een weide omtrek, wat ik opzich best wel bevalt.

Maandag 16-5 hadden we oa een meeting wat we gaan doen die week. Dinsdag en woendsag ochtend heb ik kinderen bezig gehouden op een kleuter schooltje. Dinsdag middag kwam er een vrouw van de gemeente Zomba met ons vergaderen. En daarna zijn we met alle members in haar pickup naar een dorpje gereden waar we de afgelopen tijd een toilet voor een oude blinde man en zijn vrouw hebben gemaakt omdat hij die eerst niet had. Daar heeft de vrouw de toilet overgehandigd aan de man, met een rol wc papier ook al gebruikt bijna niemand dat hier..

Donderdag ochten had ik voor het eerst een keer geen activiteit. Want het was het vertrek van Diana iedereen van LIYO was bij het huis om afscheid te nemen diana vond het erg moeilijk dat ze moest vertrekken, maar ze heeft een mooi afscheid gehad.

In die zelfde middag heb ik samen met de members een berg beklommen om daar LIYO te promoten. En om tegerlijke tijd wat mensen wat life skill lessen te geven. Na een super mooie tocht kwamen we boven aan, daar begonnen alle kinderen meteen mzungu te roepen en fanatiek te zwaaien wat ze altijd doen als ze een blanke zien, wat ik dus altijd hoor waar ik ook loop..
Na de dorpshoofd in mijn beleefste Chichewa te begroeten, kon er een openings gebed plaats vinden. Er werdt die dag gepreekt en verhalen verteld. Ik heb zelf ook een preek/les gegeven over dat ouderen goed op de jongeren moesten letten en dat de jongeren goed voor de ouderen moeten zorgen, dat iedereen goed voor de zieken moesten zorgen en nog wat anderen dingen, het werdt natuurlijk wel vertaald naar de bevolking. Na mijn stukje was er een toneel stukje over een wees die gediscrimineerd werd door zijn voogd/oom omdat het niet zijn eigen kind was. Hij kreeg dus bijvoorbeeld minder eten dan de kinderen van de oom zelf, dit probleem komt hier veel voor, ik heb zelf ook een weesje gesproken die het zelfde probleem had, erg sneu. Na het toneelstuk werd de gitaar te voor schijn gehaald, die ipv gewonen snaren ijzerdraden snaren had maar het klonk prima, en werdt er gedanst en gezongen. Ik deed vrolijk mee, maar doordat ik als niet Afrikaan natuurlijk elke keer uit het ritme zat werd ik het lachertje van het publiek, wat me opzich niks uit maakte. Het was iig erg bijzonder om bij deze activiteit te mogen zijn.

Vrijdag(20-5) ochtend had ik een andere leuke achtiviteit. Er was die vrijdag een jaarlijkse HIV en AIDS herdenkins dag. Eerst gingen we in een marst naar het complex toe met allemaal HIV en AIDS spandoeken. en eenmaal bij het complex aan gekomen werdt er na het zingen van het volslied gebeden en gepreekt. Verder die ochtend werden er kaarsen aan gestoken, gepreek, gebede, toneel stukjes voorgedragen, gezongen en traditioneel gedansd.
Die zelfde vrijdag heb ik nog zand om geploegd om er later klei bakstenen van te maken, dit is voor een huis van een redelijk oude man met een bizar slechte motoriek, chronisch dronken ofzo. Zijn huis nu staat zo ongeveer op instorten, dus we gaan voor hem een nieuw huisje bouwen.

Het weekend ben ik voor het eerst 'thuis' gebleven, andere weekenden ben ik altijd dingen gaan bezichten maar dat vond ik nu niet zo nodig. Zaterdag ochtend heb ik mijn kleren maar weer eens gewassen want dat was wel erg lang geleden, met de hand uiteraard. En Zaterdag avond ben ik samen met mijn locale maten uit gegaan, in wat kroegjes, we belanden in een door 2 TL-balken verlichte schuur waar iedereen het locale bier dronk, een soort bedorve brinta pap wat is gaan gisten. Wel grappig dat niemand weet hoe veel alcohol er in zit. Iig wel een top avond gehad.

Het leukste van dit vrijwilligers werk vind ik dat je echt kan inburgeren in een ander land en in een andere cultuur. "You are one of us" is me verteld en dat krijg je met gewoon reizen nooit voor elkaar. Hoe langer ik hier zit hoe meer ik het hier naar mijn zin krijg, over een maand ben ik hier klaar en ga ik samen met mijn vader moeder en broer reizen.

Maar goed!.. Zondag ben ik met een maat naar een voetbal wedstrijd wezen kijken. Zomba United tegen Blantyre Nogwat. Met een entree van 50 eurocent kost het wel wat maar dan heb je ook echt wat. Het was erg leuk en er was veel publiek. Ik ben daar toevallig ook een Nederlands vrijwilliger tegen gekomen, het was wel weer lang geleden om weer een blanken te zien.

Maandag (23-5) middag hebben we het water met het zand gemixt voor de bakstenen voor het huis van de man om de volgende dag om 5:30 te vertrekken naar de zelfde man om daar van de klei bakstenen te maken. Waarom zo vroeg? Omdat we fanatiek zijn.
In de middag hadden we weer een youth meeting waarin ik met cijfers over HIV in NL kwam en werd er later een toneel stukje voor bereid wat we nodig hebben voor de activiteit van zaterdag. Dan gaan we namelijk naar een dorp om ongeveer het zelfde te doen als wat we op de berg hebben gedaan alleen dat meer over hiv en discriminatie. Woensdag middag hadden we voetbal training met het team dat door LIYO is op gezet. LIYO is trouwens de organisatie waar voor ik werk. Likubula youth organisation. Zondag mag ik debuteren in dat voetbal team.

En vandaag moest ik weer om 05:30 vertrekken voor bakstenen te maken. En morgen ga ik naar een huis van een oude man om zijn kleren en huis schoon te maken. Zaterdag wsl CL finale kijken en wsl uit met de zelfde mensen.

Goed het is alweer veel te donker dus ga ik er weer vandoor.

Tionana!

  • 26 Mei 2011 - 16:12

    Rian:

    Hee Jur, hartstikke leuk zo'n lang verhaal! Je wordt steeds enthousiaster, zal wel weer wennen zijn straks. Wij hebben in ieder geval ook heel veel zin om naar Malawi te komen, vooral de eerste week bij jou op de community. Ik ben al aan het bedenken wat we allemaal mee kunnen nemen vooral voor de weeskinderen.
    Heel veel liefs van ons XXX

  • 26 Mei 2011 - 18:42

    Marloes:

    Wa gezellig weer een verhaaltje!!
    Hahaha dat kost zeker wat, gelukkig maar dat het een mooie wedstrijd was dan!
    Het klinkt wel allemaal super daar, nog heel veel plezier en tot in juli! X

  • 27 Mei 2011 - 12:00

    Wout:

    Haa mzungu
    Echt vet dat ze jou daar als een van hun zien! Wel ff onthouden dat je bij voetbal dus WEL shoot mag maken:P en Jur er zat helemaal geen alcohol in die Brinta, je bent gwn afgezet hahaa
    Hou je taai jonge dan zorgen wij voor een echt nederlands biertje als je terugbent!
    de groenten

  • 27 Mei 2011 - 16:26

    Jur:

    Haha leuke reacties! Haha ja zet m naar alvast koud wout! Met een gefrituurd eitje als toetje misschien?

  • 28 Mei 2011 - 07:41

    Marjolein:

    Hey Jur, een leuk reisverslag, een bouwvakker in spe!
    Groetjes Marjolein x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur

Actief sinds 04 Maart 2011
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 34574

Voorgaande reizen:

19 Maart 2011 - 17 Juli 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: