Malawi deel 2 - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Jur - WaarBenJij.nu Malawi deel 2 - Reisverslag uit Zomba, Malawi van Jur - WaarBenJij.nu

Malawi deel 2

Door: jurgerris

Blijf op de hoogte en volg Jur

28 April 2011 | Malawi, Zomba

Hallo,
Ben ik weer. Laatst moest ik op houden omdat het donker werd. Ik ben dus goed aan gekomen.

Ik was gebleven bij mijn reis naar Lilongwe, geloof ik. Daar sliep ik ook weer in een soort backpackers oord. Die avond was er een feestje omdat de eigenaar jarig was. Maar hij had malaria en lag al een paar weken in het ziekenhuis. Maar het feest ging gewoon door. Na de braai(bbq) hebben we Barca-Real gekeken. Later op de avond ging de muziek wat harder en ontmoete ik wat Nederlanders van Dance for Life, Barry Paf was er ook de DJ van 538. Goeie gozer, ik namelijk kreeg allemaal gratis shotjes die avond. Het plan was om 's ochtends rond 7 uur de bus te pakken naar Zomba.

De volgende ochtend werd ik om 11 uur wakker. Ik haalde het om de bus te pakken van 12 uur. De bussen vertrekken hier niet op een bepaalde tijd maar ze vertrekken als die vol zit. Toen de bus rond 1 uur bijna vol zat kwam er nog een vrouw bij die nog even in Chichewa ging preken over Jezus. Iedereen deed zijn ogen dicht en zei zo af en toe amen of halleluja, ik deed vrolijk mee. Ik kreeg daarna een papiertje met "how to get to haven" daar kon je dan je hantekening onderzetten, dat heb ik ook maar even gedaan. In de bus was ik, op de albino na, de enige blanken. Iemand van buiten vroeg voor de grap of we tweeling waren. Ik kon er wel om lachen, mijn albino vriend niet echt.De 6 uur lange bus reis was echt super mooi. Malawi is echt veel groener maar ook veel armer. De bus stopte om 7 uur in Zomba, daar kwamen mijn project genootje Diana en onze regio coordinator Lizzy mij in het pik donker op halen.

Maandag de 18e kon ik beginnen met mijn project, toen hadden we de week planning gemaakt. Elke Dinsdag en Donderdag moeten ik en Diana Met een discussie onderwerp komen waar we dan over kunnen praten. Bijvoorbeeld tienerzwangerschappen, HIV, gezondheidszorg, werk enz. Op die manier kunnen we ervaringen uit wisselen en kunnen wij wat van hun leren en zei wat van ons.

Ik heb wat mensen bezocht die chronisch ziek waren, dit is iets waar ik bijv. een klein beetje van mijn geld in zou kunnen stoppen. Ik heb een school bezocht die nu les krijgen in een piepklein kerkje. Het plan is om ze over te verhuizen naar een andere plek waar ze ook een speel plaats hebben. Laatst heb ik samen met de locale vrijwilligers van het stuk bos een soort van speel plaatsje gemaakt. Ik zou mijn geld kunnen gebruiken om elke dag een lunch te geven aan die kinderen om zo de honger van de kinderen te stillen en omdat de lunch een extra reden is om naar school te komen.
Er was ook een vrouw die HIV positief was en die haar baan verloor door gezondheids problemen. ze wou met wat start kapitaal een aantal geitenjes komen om ze op te laten groeien en verkopen. Dit zijn allemaal potentiele ideeen voor mijn geld te besteden.

Af gelopen weekend heb ik trouwens een flinke berg beklommen, 3e hoogste berg van Afrika. Maar helaas waren we niet naar de top gegaan. Het was daar echt super mooi. En ik heb in die hele rit geen enkel andere toerist gezien.

Morgen ga ik naar Lake Malawi, een super groot meer. Wsl wordt het gewoon een weekendje rlxe en zwemmen in het meer. Ookal kan je daar vlink ziek van worden. Miss ga ik daar ook uit.

Morgen vroeg trouwens nog even naar een school.

Zo, nu is het wel weer mooi geweest.

Groeten uit Malawi,

  • 28 April 2011 - 16:27

    Stein:

    Goeie tekst! Netjes van 538 dat ze de bevolking ook zo goed helpen met drank:p
    Dat meer was volgens pap ook niet helemaal schoon. Met wormen ofzo. Maar goed je leeft maar een keer;)

  • 01 Mei 2011 - 12:21

    Bart:

    Lekker hoor jur, zo te horen nog een mooi feestje meegepakt en nu weer lekker aan het werk. Je gaat het geld toch wel echt aan die dingen uitgeven he? En niet aan de shotjes met de 538 dj :P

    Veel plezier en succes nog!
    Groetjes

  • 06 Mei 2011 - 13:46

    :

    Erg leuk om te lezen Jur!
    Vooral blijven schrijven, leuke herinnering voor als je terug bent. Geniet en succes x

  • 06 Mei 2011 - 15:16

    Wout:

    leuk jur! keep up the good work
    spreek je wel weer op whatsapp

    rolater

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jur

Actief sinds 04 Maart 2011
Verslag gelezen: 20718
Totaal aantal bezoekers 34619

Voorgaande reizen:

19 Maart 2011 - 17 Juli 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: